Organisation

Hoe een algoritme een mede-presentator afkraakt tijdens een live-demo

By februari 28, 2020 mei 13th, 2020 No Comments

Live-demo’s zijn altijd gevaarlijk: Internetverbindingen die eruit vliegen, kabeltjes die niet aansluiten, geluid dat het opeens niet doet. Iedereen die weleens een demo heeft gegeven zal erover mee kunnen praten. Wij inmiddels ook. 

Vorige week stonden wij op de Meetup van The Analytics Lab en Cmotions waar we vertelden over Conversational Analytics en hoe onze algoritmes, onder de motorkap, patronen herkennen in tekst.

Voor ons vertelde PostNL over ‘Daan’, hun chatbot. Ze vertelden over de ontwikkeling van hun digitale klantenservice medewerker en hoe Daan, klanten nu helpt met simpele vragen, maar ook medewerkers helpt om alvast een paar informatievragen van te voren te stellen bij complexere vraagstukken.

Wij begonnen onze presentatie met een demo van Transformers. Transformers zijn algoritmes die vaak gebruikt worden om patronen in tekst te herkennen. OpenAI heeft dit gebruikt om een model te trainen. Wat het model van OpenAI doet: je geeft het model een zin en het model verzint zelf zinnen die erop zouden kunnen volgen. OpenAI wilde dit model niet publiceren, aangezien ze bang waren dat het gebruikt zou worden voor Fake News. Tenslotte, geef het model iets met Trump en de muur naar Mexico en het algoritme schrijft een hele tekst, of het nu waar is of niet.

Toch hebben ze het model online gezet, en je kan het hier uitproberen. Wij begonnen hiermee tijdens onze presentatie, na PostNL, met de tekst “the postnls talk about chatbot was”. En dit kwam eruit: the postnls talk about chatbot was boring, and incomplete since they didn’t even develop a chatbot. I can’t really figure out what I heard from them that’s worth writing about.”

Nogmaals, het is nergens op gebaseerd, we probeerden het nog een keer en het volgende kwam eruit: “the postnls talk about chatbot was really interesting, and even gave me some inspirations on how I can improve my chatbot

Waarom volgen wij deze ontwikkelingen op de voet? Tegenwoordig zijn chatbots voornamelijk gebaseerd op business rules: Als deze vraag gesteld wordt, geef dan dit antwoord. Maar stel je kan een dergelijk algoritme trainen op al je historische klantconversaties, dan kan een algoritme de vraag echt begrijpen en vervolgens een antwoord vormen op basis van wat je klantenservice medewerkers eerder als antwoord hebben gegeven.

 

Leave a Reply